Brocoli

Brocoli, denumit si conopida verde, este un aliment cu proprietati terapeutice foarte eficiente. Bogat in vitamine (C, complexul B), minerale (calciu, magneziu, zing, mangan, fier, potasiu, zinc, seleniu, fosfor) poate preveni afectiuni dintre cele mai complicate.

Datorita continutului sau mare in glucoza intervine in combaterea cancerului puloman, de prostata si de vezica urinara. De asemenea, este recomandat pentru tratamentul cancerului esofagian si la stomac. In urma cercetarilor in aceasta privinta, brocoli este considerat leguma numarul 1 din categoria celor mai bogate substante anticancerigene.

Cercetatorii din cadrul Universitatii Berkeley din California sfatuiesc sa se consume cat mai des brocoli si alte legume asemanatoare (varza, conopida) caci ele ajuta la intarirea sistemului imunitar. Brocoli impiedica inmultirea celulelor bolnave si contribuie la multiplicarea celulelor albe care protejeaza organismul impotriva infectiilor.

Proprietati:

- antioxidante care previn aparitia unor forme de cancer, leucemii, prin inhibarea inmultirii celulelor tumorale si in inducerea apoptozei acestora
- antivirale si antibiotice
- cardioprotector, mentine controlul tensiunii arteriale
- previne formarea cataractei
- fortifica sistemul imun
- intarirea oaselor
- sursa de vitamina A, B2, acid folic, vitamina C, fier, calciu si potasiu
- actiune remineralizanta asupra organismului in perioada de toamna

Indicatii uz intern:

- vindecarea gastritelor si a ulcerului gastric
- osteoporoza prin continutul crescut in calciu
- protectia ochiului, impiedicand formarea cataractei datorita continutului de antioxidanti din familia carotenoizilor

Mod de folosire - uz intern:

- cruda: in salate sau cu sosuri. Cu cat este mai frageda si neinflorita cu atat continutul in substante benefice este mai mare. Nu trebuie sa aiba urme de lovituri sau taieturi.
- fiarta: fierberea in aburi pastreaza cel mai bine proprietatile nutritive ale acestei legume. Gatirea la cuptorul cu microunde duce la pierderea a 80-90 % dintre compusii antioxidanti.

O cana de broccoli fiert contine 74 mg de calciu si 123 mg de vitamina C care imbunatateste semnificativ absorbtia calciului, cu doar 44 calorii.

Broccoli se poate pastra la frigider, intr-o punga de plastic inchisa ermetic, pentru maxim 4 zile. Pentru o perioada mai lunga (circa un an), desfaceti buchetele, le puneti in apa clocotita si le fierbeti 3-4 minute.

Apoi le clatiti cu apa rece, le lasati sa se usuce si le impachetati in pungi ermetice la congelator.

Persoanele cu probleme tiroidiene existente sau netratate ar trebui sa evite consumarea acestei legume, deoarece broccoli contine subtante goitrogene.